poniedziałek, 1 czerwca 2015

Truskawki




Niedawno na tym blogu marzyłam o truskawkach. Teraz mogę już ogłosić rozpoczęcie sezonu.

Uwielbiam truskawki. Myślę, że podobnie jak większość ludzi (poza uczulonymi na nie nieszczęśliwcami). Sezon truskawkowy jest krótki. Żadne mrożonki nie zastąpią tych świeżych, pachnących.


Nie wiem, czy jest potrzeba namawiania kogokolwiek do jedzenia tych owoców, ale nie zaszkodzi przypomnieć. Tym bardziej, że są bardzo wartościowe (i pyszne....:)).

Wartości odżywcze owoców truskawki są przeogromne, można też powiedzieć, że są pełne skarbów: zawierają witaminy - C, B1,B2 , A, zawierają makro - i mikroelementy a przede wszystkim: żelazo, wapń, fosfor, mangan, magnez. (www)  


Niepowtarzalny smak truskawek nie wymaga "wzmacniaczy". Cukier i wszelkie śmietanki są kategorycznie zabronione! Nie tylko popsują smak, ale zmienią wartość kaloryczną - a ta jest niska i sprzyja "traceniu na wadze".

Cukier w truskawkach to mająca niski indeks glikemiczny i metabolizowana bez udziału insuliny fruktoza, dlatego w umiarkowanych ilościach mogą się nimi delektować także cukrzycy (indeks glikemiczny truskawek wynosi 40). Poza tym owoce te zawierają bromelinę - enzym ułatwiający spalanie tłuszczu i trawienie białek. Żeby mógł dobrze pracować, należy zjeść truskawki na czczo lub przed posiłkiem. Bromelina działa też moczopędnie, odkażająco i odtruwająco. Wspomaga więc pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego, a także wypłukuje piasek i drobne złogi z nerek. (www)



Dlaczego powinniśmy spożywać truskawki?

  • truskawki zawierają witaminy: C, B1,B2 , A, makro- i mikroelementy, a przede wszystkim: żelazo, wapń, fosfor, mangan, magnez
  • truskawka posiada więcej witaminy C niż cytryna czy grejpfrut. Zawarta także witamina PP reguluje i dotlenienie krwi
  • w truskawkach znajduje się bogactwo soli organicznych, poprawiających przemianę materii i pektyn, oczyszczających jelita z resztek pokarmu i korzystnie wpływających na naturalną florę bakteryjną
  • wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby oraz poprawiają pracę mięśni, a w połączeniu z magnezem odkwaszają organizm. (www)


Co więcej, poprzez spalanie tłuszczów owoce te posiadają właściwości odtruwające i oczyszczające. Dzieje się tak za sprawą bromeliny, enzymu odpowiadającego za rozkład białka. Poleca się więc truskawki osobom, które mają kłopoty z trawieniem białek lub powinny obniżyć wagę ciała.

Ze względu na wysoką zawartość żelaza są również ważnym składnikiem kobiecej diety. Ochronią przed anemią, wzmacniają organizm, wpływają odświeżająco na cerę i włosy, mają właściwości antynowotworowe i pomagają zwalczać cellulit. (www)

Warto wspomnieć jeszcze o znaczeniu truskawek w kosmetyce i dla urody. Jako, że truskawka ma właściwości wybielające, działa rozjaśniająco na skórę. Truskawkowe maseczki nawilżają skórę twarzy i ją odświeżają. Tonikiem, zrobionym ze świeżo wyciśniętych truskawek, można wybielić przebarwienia na skórze i rozjaśnić piegi. Maseczki można stosować w kuracjach trądzikowych, czy dla łagodzenia egzemy. Dawno temu truskawkami leczono też trądzik i poparzenia słoneczne. Bogate w mangan owoce bardzo korzystnie wpływają też na strukturę włosa.

Za kilka dni rozpoczną się Dni Walki z Rakiem, 4-24 czerwca, warto więc w tym miejscu wspomnieć, że wśród zaleceń, których stosowanie pozwala znacząco ograniczyć ryzyko zachorowania na raka, jest spożywanie owoców i warzyw w dużych ilościach. 


Truskawki są źródłem różnorodnych substancji biologicznie aktywnych – m.in. związków fenolowych, które należą do najaktywniejszych przeciwutleniaczy (antyoksydantów) znajdujących się w diecie człowieka. (www)


W mojej kuchni truskawki są przede wszystkim myte, a następnie konsumowane w postaci nieprzetworzonej lub jako dodatek do owsianki. Ale osoby o bardziej wyszukanych gustach kulinarnych (czytaj: o większych umiejętnościach) na pewno potrafią wyczarować z truskawek prawdziwe cuda.
Gdyby zabrakło pomysłu polecam kilka porad


Smacznego :)

KS

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza