poniedziałek, 20 lipca 2015

Cukinia



Ostatnio przekonywałam siebie i innych do soczewicy. Nie byłam jej fanką i póki co jeszcze nie jestem.... Wiem, że zdrowa, ale jeszcze do niej nie dojrzałam. Może kiedyś. Smaki się zmieniają.

Dziś o warzywku, które budzi we mnie więcej entuzjazmu - by nie powiedzieć, że staję się jego wielbicielką. Z różnych powodów - i zdrowotnych i łatwości "produkcji". Nie przepadam za długim i wymyślnym gotowaniem, więc wszystko co się da zrobić szybko i jest przy tym smaczne i zdrowe, jest moim "numerem jeden" :)


Ponieważ ostatnio odkwaszam organizm i planuję lekko go oczyścić, więc cukinia pasuje "jak ulał". 

Cukinia podobnie jak dynia jest bogatym źródłem witaminy A. W cukinii znajdziemy także beta-karoten, witaminę C, PP, B1 a także sole mineralne: wapń, fosfor, żelazo, magnez. Cukinia jest lekkostrawna i niskokaloryczna –  dzięki dużej zawartości wody w 100 g warzywa dostarcza zaledwie 15 kcal. Poza tym odkwasza organizm i sprzyja przemianie materii. Warto też wiedzieć, że owoce cukinii nie kumulują metali ciężkich i azotanów, więc bez obaw można ją podawać małym dzieciom. (www)
Cukinia nie tylko sprzyja odchudzaniu - jej wpływ na organizm jest o wiele większy. Obok m.in. czosnku, czarnej porzeczki czy pomidorów cukinia zalecana jest w diecie przeciwnowotworowej. Naukowcy są zadnia, że produkty te zmniejszają ryzyko raka narządów przewodu pokarmowego (w tym żołądka, trzustki, jelita grubego i jamy ustnej).
Cukinię warto docenić również ze względu na obecność luteiny i zeaksantyny - barwników roślinnych które chronią siatkówkę oka, zmniejszając ryzyko wystąpienia AMD (zwyrodnienia plamki żółtej), choroby, która może doprowadzić nawet do ślepoty. (www)


Warzywo ma niewiele węglowodanów i niski indeks glikemiczny (nawet gotowane, w przeciwieństwie np. do marchewki). Świetnie zagęszcza potrawy, daje uczucie sytości, a nie powoduje gwałtownego podniesienia poziomu glukozy we krwi. 

Cukinia w kuchni może pobudzić fantazję ponieważ można przyrządzić z niej zupę, leczo, kotlety, placki i bardziej oryginalne dania. Przepisów jest mnóstwo - tylko czytać i gotować.





Prawdopodobnie każdy ma swoje ulubione. Ja dzisiaj robiłam pyszne placuszki, ale to nie koniec w tym tygodniu :)

Smacznego!

KS


Źródła:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz