poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Olej lniany

Wikipedia


W swoich dążeniach do "zdrowia na plusie" dotarłam do oleju lnianego. O jego zaletach wiedziałam, ale dopiero teraz kupiłam i zaczęłam stosować. Z przyjemnością. Jest dobry - nie tylko ze względu na skład i działanie, ale także na walory smakowe.


Olej lniany stosować można w celu poprawy odporności organizmu i prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Regularnie spożywany chroni przed chorobami serca i naczyń krwionośnych. Ponadto, w związku z wysoką zawartością składników odżywczych ma właściwości regenerujące, łagodzące i przeciwzapalne. Bardzo korzystnie wpływa na skórę i włosy. (www)

Wikipedia

W oleju lnianym znajdziemy szczególnie dużo witaminy E, zwanej popularnie witaminą młodości. Zbawienne skutki jej działania na skórę i ogólną urodę są powszechnie znane.
Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, iż witamina E znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, ogranicza odkładanie się blaszek miażdżycowych oraz powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi. (www)

Może być stosowany także zewnętrznie w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. Przyspiesza regenerację naskórka i skóry właściwej, dlatego przydaje się podczas leczenia odleżyn, owrzodzeń i czyraków. Olej lniany poprawia też ogólną kondycję organizmu oraz samopoczucie.


Wyniki badań dowodzą także, że u podstaw współczesnej pandemii chorób cywilizacyjnych (nowotwory, choroby układu krążenia, choroby autoimmunologiczne, choroby skóry, depresja) leży niedobór w jadłospisie tłuszczy z grupy omega-3

Inne dobroczynne działania

MÓZG
Bardzo ważnym składnikiem mózgu jest kwas tłuszczowy dokozaheksaenowy (DHA). Jest on   zaliczany do grupy omega-3 i  powstaje z kwasu tłuszczowego alfa oleinowego, którego z kolei w oleju lnianym jest nawet powyżej 60% ogólnej zawartości występujących tam kwasów tłuszczowych.

Niski poziom tego kwasu odpowiedzialny jest za chwiejne stany emocjonalne, pogorszenie pamięci, problemy ze wzrokiem i powstawanie schorzeń neurologicznych.

OSTEOPOROZA 
Fitoestrogeny zawarte w oleju lnianym zwiększają tempo podziału i różnicowania komórek kościotwórczych zwanych osteoblastami, zwiększają syntezę kolagenu, którego brak jest odpowiedzialny za rozwój osteoporozy i złamania kości z niej wynikające. Powodują wzrost gęstości kości.

BOLESNE MIESIĄCZKOWANIE
Nadmiar prostaglandyn prozapalnych może prowadzić do nadmiernie bolesnego miesiączkowania. Natomiast dostarczanie omega-3 działającego na produkcję prostaglandyn przeciwzapalnych może zmniejszyć tego typu objawy.




Olej lniany otrzymuje się poprzez tłoczenie na zimno nasion lnu zwyczajnego (siemię lniane). Olej charakteryzuje się żółtą/brązową/bursztynową barwą, specyficznym zapachem (rybim, migdałowym, grzybowym, cierpkim) i smakiem orzechowo-sezamowym oraz rekordową zawartością prozdrowotnych kwasów tłuszczowych omega-3 doskonale zbilansowaną w stosunku do ilości omega-6.
Omega-3 należy do NNKT, czyli Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, które muszą być dostarczane z pożywieniem, gdyż ludzki organizm nie potrafi ich samodzielnie syntezować. Tymczasem omega-3 ma fundamentalne znaczenie dla funkcji całego ludzkiego ustroju stanowiąc m.in. budulec dla tkanki mózgowej, hormonów i każdej komórki organizmu.(www)

Objawy niedoboru NNKT:

  • powstanie i rozwój chorób cywilizacyjnych: miażdżyca, zawał serca, nowotwory, otyłość czy choroby autoimmunologiczne (toczeń, reumatoidalne zapalenie stawów czy atopowe zapalenie skóry);
  • u dzieci: problemy z koncentracją, zaburzenia ruchowe i behawioralne, zahamowanie wzrostu i rozwoju oraz dysleksja;
  • słaby nastrój, nerwica, depresja;
  • zaburzenia widzenia, zespół suchego oka;
  • bóle mięśniowe;
  • wolne gojenie się ran i regeneracja komórek;
  • niska odporność i tym samym częste infekcje;
  • skóra sucha, łojotok, świąd, łuszczenie i pękanie;
  • osłabione włosy i paznokcie (www).


www

Pierwszą dietę z zastosowaniem nieoczyszczonego oleju lnianego opracowała dr Johanna Budwig (1908-2003), niemiecka biochemiczka i pionierka badań nad kwasami omega-3, która odkryła zależność między ich podażą a rozwojem komórek rakowych.
Dieta dr Budwig jest zalecana m.in. w profilaktyce i leczeniu nowotworów. Charakteryzuje się działaniem silnie oczyszczającym, dlatego wymaga konsultacji lekarskiej i nie powinna być stosowana podczas radio- i chemioterapii. Jej podstawowym składnikiem jest pasta serowa, którą przygotowuje się z oleju lnianego i chudego, białego sera, twarogu, opcjonalnym dodatkiem mogą być ulubione warzywa, owoce i zioła. (www)



Olej lniany spożywamy na zimno, bezpośrednio lub jako dodatek do potraw. Nie można go smażyć ani gotować. Jeżeli dodajemy go do potraw smażonych lub gotowanych, robimy to po zakończeniu obróbki cieplnej, bezpośrednio przed spożyciem (np. zupę czy ziemniaki zaprawiamy łyżką oleju już po nałożeniu na talerz). Jest znakomitym rozwiązaniem dla osób odchudzających się i dbających o sylwetkę, ponieważ usprawnia procesy spalania tkanki tłuszczowej i zapobiega jej odkładaniu.

Oleju lnianego zimno tłoczonego nie należy używać, do smażenia, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury bardzo szybko się utlenia!


Życzę zdrowia :)
KS

Źródła:

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza