środa, 7 stycznia 2015

Imbir

wikipedia


Nie wszyscy lubią słodkie, może nawet mdłe banany lub czasem kwaśne kiwi. Jabłka i gruszki są nam bliższe i bardziej swojskie i w związku z tym lubiane. Komu trochę się znudziły w swojej zwykłej postaci proponuję dzisiaj ciekawą kompozycję z egzotycznym imirem.

Ta azjatycka roślina znana jest z wielu właściwości zdrowotnych np.:

  • Ułatwia trawienie. Olejek zawarty w kłączu pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego, działa żółciopędnie i rozkurczowo, leczy wzdęcia.
  • Łagodzi mdłości (jest składnikiem leków przeciw chorobie lokomocyjnej), przeciwdziała wymiotom po narkozie i chemioterapii. Wzmaga apetyt.
  • Zmniejsza agregację (zlepianie) płytek krwi, chroni więc przed tworzeniem się zakrzepów. Jest niezbędnym dodatkiem do menu osób z podwyższonym cholesterolem.
  • Łagodzi bóle miesiączkowe. Warto też dodawać go do jedzenia, gdy tylko zauważymy pierwsze oznaki PMS.
  • Leczy przeziębienia i przynosi ulgę chorym stawom, bo jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Wchodzi w skład niektórych maści i plastrów rozgrzewających. Podczas masażu kilka kropli olejku imbirowego przynosi ulgę obolałym mięśniom.
  • Leczy migreny - regularnie stosowany zmniejsza częstość i ilość ataków, łagodzi też towarzyszące im mdłości.
  • Działa przeciwobrzękowo, bo zawarty w nim olejek eteryczny ma działanie moczopędne.
  • Dba o jamę ustną. Ma działanie odkażające i odświeżające, pozostawia miły zapach w ustach. Leczy infekcje, pobudza wydzielanie śluzu. Warto płukać nim bolące gardło (do szklanki bardzo ciepłej wody wsypać 2 łyżeczki sproszkowanego imbiru).
  • Zwiększa koncentrację i wydajność umysłową, bo poprawia ukrwienie mózgu. Odrobina sproszkowanego imbiru dodana do kawy, niweluje jej szkodliwe właściwości.
  • Polepsza krążenie krwi, wspaniale rozgrzewa cały organizm. W medycynie chińskiej uchodzi za “gorący", powodujący ogień w ciele. Pobudza też organy płciowe. Tam, gdzie rośnie, czyli w tropikalnej Azji, używa się go jako afrodyzjak. (www)

Należy pamiętać, że inaczej działa imbir w korzeniu a inaczej sproszkowany. 





Korzeń imbiru działa napotnie (w przypadku przeziębienia z awersją do zimna, by wywołać poty). Z uwagi na właściwości rozgrzewające i wzmagające krążenie krwi polecany jest osobom ospałym i ociężałym. Zalecany jest u osób z tendencją do zimnych kończyn (dłonie, stopy, kolana), z bladą cerą, bladymi ustami. 
Popularny w Polsce suszony mielony imbir różni się smakiem od świeżego i nie można go używać wymiennie. Surowy imbir dodaje świeżości i pikantności owocom morza, polepsza smak mdłych potraw i tłustych mięs, np. kaczki czy wieprzowiny. Mielony najlepiej nadaje się do potraw słodkich, np. herbatników, ciast, sałatek owocowych. Pasuje też doskonale do pieczonych jabłek. (www)




A gdzie jabłka i gruszki?

W koktajlu z dodatkiem imbiru ma właściwości przeciwzapalne i wspomaga pracę układu pokarmowego:

2 łyżki mielonego siemienia lnianego wymieszaj z 4-5 łyżkami wrzącej wody i odstaw na 15 minut. 1,5-centymetrowy kawałek świeżego korzenia imbiru obierz i zetrzyj na drobnych oczkach tarki. Umyj jabłko i gruszkę, obierz je i usuń gniazda nasienne. Przełóż owoce do dzbanka blendera. Dodaj 2 szklanki tłoczonego soku z jabłek (z drobinami miąższu), namoczone siemię, imbir, łyżkę soku z cytryny i łyżkę miodu. Zmiksuj na jednolity koktajl. Jeśli jest zbyt gęsty, dodaj nieco wody mineralnej. Wymieszaj i wypij od razu. Do koktajlu możesz dodać też 2 łyżki jagód goji lub 2 łyżki listków świeżej melisy.

źródło

KS

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza