Flickr |
Ostatnio dużo było o stresie. Ciągle narzekamy na brak czasu i na wywoływane przez to przykre uczucie zdenerwowania, niepokoju, niezadowolenia z siebie. Kto tego nie zna?
Mnóstwo obowiązków, praca, nauka, rodzina i do tego jeszcze ochota na spotkanie ze znajomymi, telewizja, Facebook, ulubione gry, filmy..... Wymieniać można długo. Wykonujemy wiele rzeczy - często staramy się być "wielozadaniowi", ale w tym wszystkim coś gubimy, tracimy przyjemność, często nasze poczynania są po prostu nieefektywne.
Flickr |
Specjaliści od rozwoju osobistego, twierdzą, że czasem możemy zarządzać i w efekcie osiągnąć zamierzone cele bez towarzyszącego stresu.
Czasu nie można rozciągnąć, wydłużyć, zatrzymać czy nabyć na życzenie kolejnych kilku minut, godzin lub dni. Czas, a raczej jego efektywne zarządzanie to kluczowy element nie tylko w realizowaniu codziennych obowiązków, ale przede wszystkim w pracy.
Flickr |
Zarządzanie czasem (a raczej zarządzanie sobą w czasie) to coś więcej niż codzienna organizacja. To skuteczny sposób na realizację celów. Przed nami okres egzaminów (sesja egzaminacyjna), różnego rodzaju rozliczeń - początek roku i wielu ważnych rzeczy do zrobienia i celów do zrealizowania.
Jeśli uważasz, że Twoje marzenia warte są tego, żeby je zrealizować przeczytaj.
Jeśli uważasz, że Twoje marzenia warte są tego, żeby je zrealizować przeczytaj.
Flickr |
Pamiętajmy, że zawsze jest dość czasu, by zrobić to, co najważniejsze!
Dobry plan to podstawa. Co powinno się na niego składać?
1. Określenie celu do zrealizowania
2. Efektywnie zaplanowane działania za pomocą narzędzi zarządzania czasem
3. Decyzje dotyczące priorytetów
4. Realizacja planu
5. Systematyczna kontrola.
Prawidłowe zarządzanie czasem musi rozpocząć się od celów, które chcemy osiągnąć. Dzięki tym celom wiemy, czego chcemy i dokąd zmierzamy. Łatwiej jest określać zadania i jednostkowe cele, które należy przejść, jeśli rozumie się , czym jest nasz cel. Skuteczność realizacji naszych celów rośnie 100 krotnie, jeśli za tymi celami stoją marzenia.
Wszyscy ludzie sukcesu zgodnie powtarzają – to marzenia zaprowadziły ich tam, gdzie teraz są.
Flickr |
Najważniejszy swój cel oraz związane z nim marzenie (wraz jego wizualizacją) umieść nad swoim łóżkiem. Tuż przed pójściem spać popatrz na nie przez 5 minut i powyobrażaj sobie najpiękniejsze scenariusze Twojego życia. Po obudzeniu niech to będzie pierwsza rzecz, którą zobaczysz – da Ci to energię na cały dzień.
Nie ma ważniejszej rzeczy w zarządzaniu sobą w czasie niż właściwe ustalenie priorytetów. W zadaniu tym pomoże nam słynna Macierz Eisenhowera, która jest jednym z najlepszych narzędzi przydatnych w naszej osobistej organizacji.
Na czym polega?
Kluczowe są 2 pojęcia:
1. Ważność – czy dana sprawa jest istotna w realizacji moich celów i marzeń?
2. Pilność – czy dana sprawa wymaga pośpiechu, czy też może poczekać?
Umiejętne określenie własnych celów jest podstawą zarządzania sobą w czasie. Bez tego nie mamy szans na produktywność i efektywność. Nasze cele muszą być SMART, czyli: Proste (Simple), Mierzalne (Measurable), Osiągalne (Achievable), Realne (Realistic), Określone w czasie (Time-Based).
Co pozostało? Realizacja palnu. To też trudne zadanie, ale już tyle za nami, więc może warto spóbować:
- okrśl ramy czasowe na wykonanie zadania
- przygotuj prosty plan działania
- wyłącz (wyrzuć) rozpraszacze np. telefon, Facebook itp.
- przygotuj (zaplanuj) prowiant na dłużej
- i do dzieła.
Nie tylko drobiazgi i rozprzszcze utrudniają nam wykonywanie zadań. Jest jeszcze ciągłe odkładanie "na później". Ja wszystko co ważne, a zwłaszcza to, co trudne, staram się robić tak szybko, jak się da, ale z doświadczenia wiem, że wielu gnębi prokrastynacja (syndrom studenta). I oni mają problem...
Po wykonaniu pracy z sukcesem można sobie pozwolić na przyjemności. I wtedy, na tzw. luzie, to będzie prawdziwa przyjemność.
Powodzenia!
KS
KS
Polecam także:
i wiele innych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz